دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

درباره قطعی‌های برق  اخیر و رخداد‌هایی که از چشم ما پنهان می‌ماند!

  • کد خبر: ۷۱۶۶۲
  • ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
درباره قطعی‌های برق  اخیر و رخداد‌هایی که از چشم ما پنهان می‌ماند!
شاید آگاهی رسانی احتمال قطعی برق ناخوشایند باشد، اما یادمان نرفته که یک ماه پیش در این روز‌ها در بیشتر نقاط کشور بدون خبر قبلی و برای بازه‌های طولانی مدت برق قطع می‌شد.

محمد ناصر حق خواه | شهرآرانیوز؛ جدولی در روز‌های پایانی خردادماه از سوی شرکت توزیع برق استان تهران منتشر شد که در آن با ذکر جزییاتِ مناطق مختلف بعضی شهرها، احتمال قطعی برق را در ساعت‌های مشخصی در این نقاط اعلام می‌کرد. انتشار این جدول‌ها باعث شد که دوباره خبر احتمال قطعی برق در روز‌های آینده به سرخط خبر‌های مجازی تبدیل شود و مردم بدون دانستن جزئیات فقط خبر قطعی احتمالی برق را متوجه شوند و دوباره به یاد خاطرات ناخوش روز‌های آخر اردیبهشت و اول خرداد بیفتند، اما خبر کاملی که از سوی این سازمان منتشر شده بود می‌گفت که تمامی ظرفیت‌های فنی و کارشناسی شرکت توزیع نیروی برق برای جلوگیری از بروز هرگونه خاموشی به کار گرفته شده است؛ اما با این حال در بیانیه شرکت توزیع برق اشاره می‌شد که موفقیت در این موضوع، جز با همکاری همه جانبه مشترکان، امکان پذیر نیست.

 

این سازمان افزایش دما و مصرف بالای برق مشترکان خانگی، صنعتی، ادارات و کشاورزی را موجب فشار بر شبکه برق در بیشتر مناطق کشور می‌دانست و تأیید می‌کرد که طی چند روز اخیر شاهد قطعی برق چند ساعته در برخی مناطق بوده ایم و احتمال دارد که این اتفاق تکرار شود.

 

شاید این بیانیه و آگاهی رسانی احتمال قطعی برق ناخوشایند باشد، اما یادمان نرفته که یک ماه پیش در این روز‌ها در بیشتر نقاط کشور بدون خبر قبلی و برای بازه‌های طولانی مدت برق قطع می‌شد. پس شاید این نوع اطلاع رسانی‌ها از هیچ چیز بهتر باشد، اما همه چیز با این اقدام حل نمی‌شود و هنوز مشکلات زیادی باقی است که شوخی‌ها و کنایه‌های مجازی کاربران بخشی از آن‌ها را نشان می‌دهد.


توی دروازه؟!

یکی از قله‌های کمدی قطعی برق‌های اخیر، قطع شدن برق استادیوم آزادی وسط بازی استقلال و پدیده بود که نزدیک به ۱۶ دقیقه هم ادامه داشت؛ افزون بر توضیحات اضافه و تلاش برای عادی نشان دادن شرایط از سوی جواد خیابانی و شاهد مثال آوردن از اتفاقات مشابه در خارج از کشور که روی اعصاب تماشاچیان می‌رفت؛ باقی ماجرا خیلی هم خنده دار بود. کاربری نوشت: «ولی خوشم اومد همه استادیوم تاریک شد، ولی خدا رو شکر تبلیغات همین جوری دیده می‌شد که یه وقت ضرر نخوره به دوستان!» دیگری با کنایه به حرف‌های رایج این روز‌های فوتبال ایران نوشت: «وزیر برق رو قطع کرد؟ باز فرهاد مجیدی شاکی نشه؟!»

دیگری نوشت: «دو سه تا اتو گذاشتم هر روز از ساعت ۶ تا ۱۱‌ می‌زنم به برق به امید قطع سراسری پخش بازی‌های لیگ خسته کننده ایران!» کاربری هم سؤالی عجیب مطرح کرد: «ولی جدی فکر کنید اگر تک به تک بود یا اصلا دروازه خالی بود بعد یهو برق می‌رفت دقیقا می‌خواستن چیکار کنن؟ واقعا سؤاله ها. مسخره نمی‌کنم...».


اما سؤالات جدی دیگری وجود دارد که هنوز جوابی برای آن پیدا نشده است. در میان این شوخی‌ها با ماجرای قطعی برق استادیوم آزادی، جواد خیابانی هم از ترکش دوستان توییت باز در امان نماند. کاربری نوشته بود: «هم زمانی قطعی برق و گزارشگری جواد خیابانی هم اتفاقی بود که حالا خیابانی می‌تونه بار‌ها و بار‌ها توی بازی‌های بعد ازش یاد و بهش افتخار کنه.»


تکراری و تکراری و تکراری

بیت کوین و استخراج آن، بیماران کرونایی که قطع برق می‌تواند باعث خطرات جدی برای زندگی شان شود، کلاس‌ها و امتحانات و کار‌های ضروری کارمندان دورکار را همه می‌دانیم و بار‌ها از یک ماه پیش تا امروز این دغدغه‌ها را تکرار کرده ایم؛ شاید حداقل فعلا باید از اینکه در شهر‌های بزرگ لطف می‌کنند و ساعت‌های قطعی برق را در اختیار ما می‌گذارند خوش حال باشیم. هرچند همین جدول‌های زمان بندی و قطع و وصلی‌های نامنظم هم صدای بسیاری را درآورد و به قول کاربری کاش همان زمان بندی‌ها را لااقل درست و به موقع رعایت کنند. سؤال مهم تر، اما شاید این باشد که کسی مثلا از روستا‌ها که در صدر اخبار نیستند خبر دارد؟

 

کاربری همین چند روز پیش نوشته بود: «در روستا‌ها برق واقعا قطع می‌شه. شما‌ها توی شهر نمی‌دونید قطعی برق واقعی و طولانی چیه، اما کسی هم صدای آدم‌هایی که اینجا زندگی می‌کنن رو نمی‌شنوه.» اما فقط روستایی‌ها نیستند که کسی صدای شان را نمی‌شنود هنوز ۲۴ ساعت از خبری نمی‌گذرد که در آن مدیر عامل جمعیت حمایت از بیماران ال‌ای اس و نوروپاتی اصفهان با هشدار درباره خطرات قطع برق گفته بود که دو هفته قبل یک بیمار در اصفهان به دلیل قطع برق فوت کرده است. او گفته بود که از شرکت برق خواسته است که پیش از قطع برق به خانواده‌ها اطلاع بدهند.


درست است که گاهی قطعی برق‌ها را می‌توان دست مایه شوخی قرار داد؛ گاهی با آن گزارش‌ها و مطالب انتقادی نوشت و صفحات روزنامه‌ها و سایت‌های خبری را پر کرد؛ اما هستند کسانی که می‌میرند؛ به همین راحتی و تلخی؛ بدون هیچ طنز و بازی با کلماتی!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->